jueves, 19 de mayo de 2016

EU-kommitté vill höra Wallström om bilfusket


Eu-parlamentets komitté som ska utreda Volkswagenskandalen kallar nu in vd:ar och tidigare kommissionärer för att få svar på vad de visste om utslåppsskandelen. Utrikesminister Margot Wallström är en av dem som kommittén vill höra.

Inom kort kommer EU-parlamentets utredning av utsläppsmätningar i bilindustrin formellt kalla kommissionärer och företrädare för biljättar. Förutom Volkswagens nuvarande vd Matthias Müller och dåvarande vd Martin Winterkorn ska även Renault-Nissans vd Carlos Ghon kallas in. Fredrick Federley (C), som tillhör den liberala gruppen Alde, menar att det har framkommit saker som ger skäl att tro att tidigare kommissioner kan ha känt till Volkswagens fusk.
– Det pågår en diskussion om att titta även på kommissionärer för perioden 1999 till år 2004. Jag upplever att vi har stöd i kommittén för att kalla Margot Wallström, säger han till SvD.
Margot Wallström var miljökommissionär mellan 1999 och 2004. Kariņš Krišjānis är gruppledare för EPP, parlamentets största partigrupp, i kommittén. Han instämmer i att det kan vara bra att gå långt bak i tiden och fråga bland andra Margot Wallström vad hon kände till då.
– Jag vill absolut höra henne, säger han till SvD.
Kommittén är ingen domstol och syftet med att fråga ut dem som kallas till utskottet är att kunna ge rekommendationer om hur EU kan motverka att något liknande som Volkswagen händer igen. Utskottet ska också se över vilka kontrollsystem som finns i medlemsländerna för att kontrollera att alla bilars utsläppsnivåer i verklig körning stämmer bättre med de angivna siffrorna i testerna.
Fredrick Federley menar att det kan ha funnits signaler till kommissionen långt tillbaka i tiden om Volkswagens fusk och om hur missvisande bilars utsläppstester är.
– Det här kan ha pågått i sex, sju år. Den mejlkonversation mellan kommissionärerna som läckte ut visar att det fanns indikationer om att något inte stod rätt till. Läckan gör det troligt att även tidigare kommissioner har fått signaler.
Mejlkonversationen som Fredrick Federley talar om skedde mellan förre miljökommissionären Janez Potočnik och förre industrikommissionären Antonio Tajani. Potočnik skrev bland annat att det finns en stor oro för att bilars prestation i testcykeln skräddarsys så att de framstår som betydligt lägre än de verkliga utsläppen.
Kommittén har två rapportörer som ansvarar för att hålla ihop arbetet. Joris den Blanken är politisk rådgivare till rapportören Gerben-Jan Gerbrandy (Alde) och han säger att deras kansli förväntar sig att samtliga inbjudna personer dyker upp i utskottet. Dock kan kommittén inte tvinga någon att komma och svara på frågor.
Den andra rapportören, Pablo Zalba (EPP), har beskrivits som den som kommer vilja skydda industrin och framför allt tidigare industrikommissionären Antonio Tajani.
– Det är viktigt att säga att det här inte är en utredning om Volkswagen utan en utredning om utsläpp. Vi kan inte titta på ett specifikt företag utan vi ska titta på vad som har hänt brett, säger han till SvD.
Pablo Zalba delar inte Fredrick Federleys bild av den läckta konversationen mellan de tidigare kommissionärerna.
– Jag tycker att konversationen visar att de arbetade med det här. Det är viktigt att höra Tajani om vad som hände och han har också varit villig att komma till utskottet.
Ger läckan anledning att tro att EU-kommissionen kände till fusket i Volkswagen?
– Nej, jag har inga tvivel kring att Tajani inte hade någon aning om detta. Om han hade vetat det har jag inga tvivel om att han skulle ha agerat direkt.

No hay comentarios:

Publicar un comentario